Wednesday, February 25, 2009

Tali Pinggang Keledar




Di zaman yang serba moden ini manusia sememangnya memerlukan pengangkutan untuk memudahkan urusan seharian samaada memiliki motosikal,kereta,kapalterbang dan menggunakan pengankutan awam.sejak dari dahulu lagi bermacam-macam cadangan dan undang-undang telah di tetapkan kononnya untuk keselamatan pengguna jalanraya yang kadangkalanya menyusahkan pengguna.Contohnya motosikal di wajibkan memasang lampu di siang hari sedangkan lampu hanya untuk di malam hari sahaja..macam orang gila pula...walau bagaimana sekalipun motosikal adalah kenderaan yang amat berisiko tinggi mengalami kemalangan jalanraya kerana kenderaan ini tidak stabil pemanduannya ketika laju.Bayangkan jika terjatuh di dalam lubang,bergesel dengan kenderan yang lain ianya mengundang padah kepada si penunggangnya.Semahal mana pun harganya pasti risiko yang di tanggung amat tinggi walaupun memakai topi keledar yang akan di tetapkan jenisnya oleh kerajaan nanti.Satu persoalan yang bermain di kepala gua ketika ini adalah, adakah selama ini topi keledar yang di jual tidak selamat dan tidak di luluskan oleh sirim ?Kenapa di jual dan di luluskan dalam pasaran?Bagaimana bentuk topi keledar yang akan datang ?




Itu persoalan mengenai motosikal,bagaimana pula dengan kereta yang di wajibkan memakai talipinggang keledar belakang ?Daripada pemerhatian yang gua buat kegunaan tali pinggang belakang ini amatlah minimum risikonya.Kereta perodua kancil tidak di wajibkan memasang talipinggang keledar setelah di dapati tidak ada tempat untuk memasangnya dan terpaksa di tebuk dan di kimpal semula yang mana akan mengganggu struktur ciasis kenderaan tersebut.


Begitu juga dengan kenderaan yang melebihi 20 tahun di jalanraya dan masih tahan serta cantik di jaga oleh pemiliknya.Untuk tercampak kehadapan kenderaan tersebut haruslah mempunyai kelajuan yang tinggi.Bagaimana jika keluarga tersebut mempunyai lebih dari 5 orang ?Bagaiman pula dengan individu yang di tengah ?Haruskah di saman ?Bagaiman jika kanak-kanak yang berada di belakang, pastinya tidak selesa dengan suasana itu dan bagaimana jika wanita yang hamil berada di dalam situasi tersebut?




Perkara yang harus di titik beratkan adalah sikap pemanduan rakyat negara ini di samping kajian semula teknik mengajar di sekolah memandu yang sepatutnya di perkemaskan lagi.Sebenarnya gua malas nak mengupas isu ini tetapi dah terkena batang hidung sendiri baru berselera rasanya.Setiap perkara yang bermula dengan bismillah pastinya di berkati oleh Allah s.w.t dan di lindunginya...kite cakap,lu orang cakap macam mane ye...


















2 comments:

  1. pegawai penyelidik keselamatan jalan rayaDecember 17, 2009 at 7:42 AM

    berat seorang manusia yg melambung ke depan berikutan dr inertia yg dihasilkan dalam kemalangan selaju 60, 70, 80km/h dan lebih adalah bersamaan dengan berat seekor gajah.. front pessenger atau driver tidak akan dapat survive jika dihimpap gajah2 dr belakang.. dada akan terkena dashboard atau steering wheel, muka akan terhantuk pada cermin.. dan mengakibatkan kematian..

    ReplyDelete